‘Ik ben een geluksvogel’
Auteur:

‘Ik ben een geluksvogel’

Tekst: Rinske van Kasteren | Fotografie: Olaf Smit

Bosschenaar en eigenaar online mannenblad Manify Roel van der Krabben

Roel van der Krabben (28) was afgelopen jaren onder meer in Noorwegen, Peru, IJsland, Cuba en Zwitserland. Hij mocht een week lang gratis in een jeep rijden, krijgt de duurste horloges en de nieuwste gadgets opgestuurd, wordt uitgenodigd op het filmfestival in Cannes, om zijn motorrijbewijs te halen namens Ducati of om wijn te proeven op een luxe jacht. Roel is eigenaar en blogger van Manify, het op één na grootste online mannenblad van Nederland en België. “Ik heb zoveel bijzondere en gave dingen meegemaakt de afgelopen drie jaar. Ik ben een geluksvogel.”

Op Manify.nl kunnen mannen lezen (of zoals Roel het zegt: snacken) over de nieuwste auto’s, bijzondere reizen en coole gadgets. Blogs over de must have fashion, gave events en natuurlijk over bloedmooie vrouwen. “Wij verslaan alles wat de jonge, moderne man interessant vindt”, aldus Roel. Wat ooit als een test begon, is uitgegroeid tot iets groots. “Ik werk als online marketeer en schreef op mijn eigen site een blog over mijn hobby muziek. Puur om vanuit marketingkant te kijken wat er met een blog gebeurt en waar behoefte aan is.” Al snel merkte Roel dat zijn blog goed werd gelezen door mannen en dat er eigenlijk niet veel mannelijke bloggers zijn. Ook mannenmerken vroegen Roel steeds vaker een blog over hun nieuwste product te schrijven. “Vrouwelijke bloggers zijn er legio. Die markt is compleet verzadigd. Maar mannelijke bloggers waren er destijds – en overigens nu nog niet – veel. Je zou het een gat in de markt kunnen noemen.”
‘Dat Manify zo’n groot succes zou worden, had ik niet verwacht’

Serieus medium
In 2013 wordt de website Manify.nl officieel opgericht. Roel, opgeleid in de technische bedrijfskunde, schrijft dagelijks over wat hij vindt van de nieuwste auto’s, landen en gadgets. “Het eerste jaar gebeurde er nog weinig. Ik vond het leuk om in een blog over mijn ervaring te vertellen, maar Manify werd nog niet echt gezien als serieus medium.” Langzaamaan viel hij op en weten grotere merken en persbureaus hem te vinden. Maar pas toen compagnon en vriend Tommie van de Wiel instapte, maakten ze enorme sprongen en was groei een feit. “Samen hadden we meer schrijfcapaciteit en konden we dus meer blogs voor mannen schrijven. Het bezoekersaantal op manify.nl steeg en we werden door persbureaus gezien als hét online medium om de Nederlandse en Belgische man te bereiken.”

‘Ons geheim? Netwerken!’

Grote speeltuin
Iedere dag heeft Manify ruim 170.000 unieke bezoekers. Een ongelooflijk groot aantal. “Dat Manify na drie jaar zo’n groot bereik zou hebben, had ik nooit verwacht. Ik maak de meest fantastische dingen mee, ontmoet nieuwe mensen (‘ja, ook veel mooie vrouwen’). Van mijn bucketlist (fysiek zichtbaar op zijn wc, red.) heb ik de laatste jaren veel afgestreept. Manify is voor mij één grote speeltuin.” Volgens Roel is het geheim van het succes van Manify vooral het netwerken. “We besteden veel tijd aan sales en netwerken. Dat doen we vooral door persoonlijk contact. Alleen een mailtje sturen werkt niet. Goed netwerken vergt tijd, maar het werpt zijn vruchten af. Neem KLM. Daar wilden we graag voor schrijven. We hebben anderhalf jaar ‘gepraat’ voordat we daar aan tafel zaten en ze ons serieus namen. En als je voor KLM mag bloggen, gaan andere, grote merken je ook zien.”

Lift
Ondanks dat Manify.nl flink in de lift zit, werkt Roel ook nog als online marketeer voor Etrias in Vught. Etrias exploiteert zo’n 70 webshops in binnen- en buitenland. “Ik vind de combinatie van mijn werk als online marketeer en het bloggen voor Manify.nl perfect. Als online marketeer zie ik waar behoefte aan is en daar kan ik met mijn blog voor Manify weer op inspelen. En ja, ik heb een fijne baas en krijg veel ruimte om voor Manify op pad te gaan.” Sinds anderhalf jaar heeft Manify.nl ook een zusje: Ladify.nl, gerund door vriendin Jorieke. Zelfde principe als Manify, maar dan voor vrouwen. “Ook met Ladify gaat het best aardig, maar het loopt lang niet zo hard als Manify. Vrouwelijke bloggers zijn er al zoveel. Het is veel moeilijker om in die markt een plekje te veroveren.”

‘Ik verwacht niet dat we over 10 jaar
dit nog op deze manier doen’

Succes
Waar dit succes eindigt, weet Roel niet. Nuchter is hij wel: “De online wereld verandert snel. Ik verwacht niet dat we over tien jaar dit nog op deze manier doen. Dan zijn er weer andere vormen en manieren om mannen te bereiken. We blijven wel continu in ontwikkeling. Ik volg nauwgezet de trends en kijk naar de cijfers. Tommie is meer van het creatieve. Die combinatie is goed. We blijven ook investeren. We gaan nu aan de slag met een professionele video-editor. Beeld en vooral filmpjes, werken. We hebben het zelf even geprobeerd, maar we kunnen dat lang niet zo goed als een professional.”

‘Het Bossche Broek.
Dat is pas echt genieten’

Mooiste plekje
Hoewel Roel voor Manify de hele wereld over vliegt en op plekken komt waar menigeen alleen maar van kan dromen, vindt hij maar één plekje op aarde het allermooiste: zijn stad ’s-Hertogenbosch. “Hier voel ik me thuis. Hier wonen mijn vrienden, mijn familie. Ik kan in de stad alles doen wat ik belangrijk vind. Eten, drinken, met vrienden op pad. ’s-Hertogenbosch is een dorp. Ik kan alleen naar de stad gaan en ik kom altijd wel bekenden tegen. Neem Oeteldonk. Een grote reünie is dat altijd. Wat een feest. Heerlijk vind ik dat! Ik fiets vaak via het Bossche Broek naar mijn werk in Vught. Wat is het daar prachtig. Iedere keer verbaas ik me daar weer over en als ik er kom valt me steeds weer wat anders op. Hertjes, konijnen. Wauw. Dat is pas echt genieten.”

 

0 Reacties uitgeschakeld voor ‘Ik ben een geluksvogel’ 3747 23 juni, 2016 Interviews, Nieuws juni 23, 2016

Facebook Comments

Digitaal bladeren