Mechtild Stultiens: “Ik wil mensen raken”
Auteur:

Mechtild Stultiens: “Ik wil mensen raken”

Tekst: Hans van Kasteren

‘s-Hertogenbosch – Mechtild Stultiens-van Straaten is creative director en eigenaar van Artishock events & marketing, een eventbureau dat meedraait in de top van Nederland. Zette haar naam voor het eerst echt op de Bossche kaart in 1996, toen ze de Grand Départ van de Tour de France in onze stad coördineerde. Internationaal georiënteerd met een zwak voor Frankrijk. Netwerker, bruggenbouwer, bourgondiër. Mechtild is zeer nauw betrokken bij minimaal twee opmerkelijke evenementen in onze stad het komend half jaar: de Vestingloop op zondag 17 mei en Swim to fight Cancer op 13 september. Mechtild Stultiens-van Straaten kent ’s-Hertogenbosch en de stad kent haar. Maar hoe goed? Met andere woorden: wie is de vrouw achter de professional?

“Ja, ik ben gedreven. Ik ga helemaal voor iets waar ik in geloof, zowel privé als zakelijk. Heb een drang om mooie, onderscheidende dingen te bedenken, wil mensen raken. Hoewel ik van nature ongeduldig ben en vooral vóóruit wil, ben ik zeker ook een teamplayer. Geld verdienen is nooit drijfveer nummer één geweest, maar wel de drang om goed te zijn. Eigenlijk niet zomaar goed, maar de beste. Ik denk dat het onze kracht is concepten te bedenken met een sterke communicatieboodschap. Een boodschap waar de klant ook op langere termijn wat aan heeft, waar de medewerkers een gevoel van trots aan overhouden. Verder zie ik mijn werk niet als ‘werk’ maar als een geweldig tijdverdrijf. Ik heb er dan ook geen enkele moeite mee om buiten ‘normale’ tijden door te gaan. Maar ik zeg wel graag: ‘Als het op werk begint te lijken moet je stoppen’. En natuurlijk houd ik van Brabant en van de stad ’s-Hertogenbosch. Naast mijn activiteiten voor Artishock probeer ik me dus ook op andere terreinen verdienstelijk te maken. Ik heb zitting in de Raad van Toezicht van Opera Zuid en in de Raad van Advies van Jazz in Duketown. Maar ik ben ook bestuurslid van de ‘Vrienden van Hospice Duinsche Hoeve’ en van Cubus (stichting Cultuur en Business)”.

“Als het op werk begint te lijken moet je stoppen”

‘Dramatische CITO-toets’
“In mijn woonplaats van toen Vught was ik leerlinge van de basischool (Het Molenven) en ook voor het voortgezet onderwijs bleef ik in Vught. Ik weet nog dat mijn CITO-toets dramatisch slecht was. Ik mocht een hertoets doen, maar die was opnieuw matig. Kon me met pijn en moeite ‘kwalificeren’ voor de mavo (Reeburg). Blijkbaar was ik een laatbloeier, want daarna ging het steeds beter. VWO op het Maurick College en ik heb daarna Spaanse taal en letterkunde gestudeerd aan de Universiteit van Utrecht. De liefde dreef me vervolgens naar Parijs, waar ik ook heb gestudeerd. Er kwam een bedrijfje, míjn bedrijfje: ‘Artishock’. Die naam? Nou, er zit natuurlijk wat van kunst in en de wens om mensen te confronteren met nieuwe dingen. Dat is de ‘shock’. En daarnaast vind ik artisjokken inderdaad een delicatesse! Op dit moment hebben we negen medewerkers en nog zo’n zestien min of meer tijdelijke mensen, projectleiders bijvoorbeeld. We hebben een vestiging hier in ’s-Hertogenbosch, maar ook een kantoor in Amsterdam. We werken niet alleen lokaal of regionaal, maar zeker ook landelijk en soms zelfs internationaal”.

Waarom zo’n zwak voor Frankrijk?
“Ach, het is een schitterend land met een prachtige taal en een rijke cultuur. Ik heb gestudeerd en gewoond in Parijs en gewerkt in Rouen en Bordeaux. Midden jaren ’90 kwam ik na een mislukte relatie met een Fransman terug naar Vught, waar ik ben opgegroeid. ’s-Hertogenbosch was inmiddels aangewezen als de stad van waaruit de Tour de France 1996 zou starten (‘Le Grand Départ’). Ik zag mogelijkheden voor mijn bedrijfje (dat was toen al Artishock) en kreeg uiteindelijk de verantwoordelijkheid voor de coördinatie van het geheel. Blijkbaar verliep dat naar wens, want een jaar later kreeg Artishock dezelfde taak voor Le Grand Départ van de Tour in Rouen. Verder ben ik een groot bewonderaar van François Mitterand, die van 1981 tot 1995 president van Frankrijk was. Een buitengewone man met een afstandelijke visie. Mitterand kon in een paar woorden in fantastisch Frans de hele wereld neerzetten. Aan hem danken de Fransen de nieuwe iconen van Parijs: l’Arche de la Défense en La Bibliothèque Nationale de France”.

“Ik geniet van de stad”

Een Bourgondiër?
“Zeker. Ik ben dol op lekker eten, mag zelf ook graag de keuken induiken. Heerlijk, met vrienden aan tafel, mooie wijn erbij. En ze dan verrassen met bijzondere gerechten. Artisjokken bijvoorbeeld (glimlacht breed, red.) Daar geniet ik van. En ik geniet van de stad, bijvoorbeeld rondom Koningsdag. De avond tevoren op stap met vrienden en op de dag zelf lekker dweilen in het oranje. Carnaval? Ja, wat dacht je? Ik vier zolang als ik me kan herinneren uitgebreid carnaval. Toen ik in het buitenland woonde kwam ik altijd een paar dagen terug naar Oeteldonk. Maar met carnaval wil ik me niet binden aan een evenement, locatie of feest. Juist dan wil ik heerlijk vrij zijn. In principe ga ik drie dagen, maar de zaterdag zit er toch ook vaak bij. Ben niet zo’n bezoeker van de voorfeesten, daar ben ik een beetje selectief in. En ik ben ook geen nachtmens tijdens die drie dagen. Nee, ik begin vroeg en stop vroeg. Dan gaan we naar huis, naar dat van mijn man Robert (van Straaten, red.) of dat van mij. Want wij hebben na ons huwelijk ieder ons eigen huis aangehouden. We wonen niet meer dan een paar honderd meter van elkaar. Dat is dus een ‘HOLA’, een Huwelijk Op Loop Afstand. Robert en ik waren allebei eigenlijk prototypes van de ‘eeuwige vrijgezel’. Maar toen wij elkaar zo’n vier jaar geleden ontmoetten was het meteen raak. En goed ook. Wij zijn op 12 mei al weer drie jaar getrouwd”.

“HOLA”

Vestingloop en Swim to fight Cancer
“Tien jaar geleden zijn we op verzoek van de gemeente ’s-Hertogenbosch begonnen met de Vestingloop. Een paar jaar later trad de gemeente terug en kregen we volop support van Ricoh. Nu is Brand Loyalty onze belangrijkste partner. Deelnemende partijen laten hun relaties meelopen. Die partijen doen voornamelijk mee vanuit de gedachte dat deelnemen aan de Vestingloop feitelijk een investering is in de gezondheid van medewerkers en partners. Op 17 mei gaan we er weer vol tegenaan, reken maar. En dan Swim to fight Cancer in september. Ik vind dat een heel emotionele activiteit: je doet het namelijk voor iemand. En het leeft enorm. Vorig jaar hebben we met 517 deelnemers ruim 5 ton netto ‘opgehaald’. Een fantastisch resultaat, toch? Artishock is overigens bezig deze activiteit ook landelijk uit te rollen”.

0 0 4092 20 april, 2015 Interviews, Nieuws april 20, 2015

Facebook Comments

Digitaal bladeren