‘Wij weerspiegelen de smaak en ziel van onze stad’
Auteur:

‘Wij weerspiegelen de smaak en ziel van onze stad’

André Stikkers van herrezen boekhandel Adr.Heinen

Tekst: Hans van Kasteren | fotografie: Olaf Smit
’s-Hertogenbosch kent heel wat hoeken en andere plekken die bol staan van historie. De middeleeuwen zijn immers nooit ver weg in onze binnenstad. Maar soms hoef je niet eens zo diep in de tijd te graven om een bijzonder stukje erfgoed te vinden. Neem nou Adr. Heinen. Er zijn weinig Bosschenaren die bij het horen van die naam niet onmiddellijk aan deze boekhandel in de Kerkstraat denken. Adr. Heinen is er al sinds 1912 gevestigd in een monumentaal pand met karakteristieke, heerlijk krakende trapjes en verrassende hoekjes – het lijkt wel of je er de boeken ruikt. Zo hoort een boekhandel te zijn, vind ik!

Het pand staat er al bijna tweeënhalve eeuw en bestaat eigenlijk uit niet minder dan vijf kleinere en grotere panden in de Krullartstraat en de Kerkstraat. De huidige directeur André Stikkers weet dat hier al in 1863 een boekhandel was gevestigd, Wed. J. Loretz. In 1912 betrok Adr. Heinen er zijn boekwinkel – tot op de dag van vandaag bestaat die naam dus nog steeds. Maar Heinen heeft roerige jaren achter de rug.

André Stikkers daarover: “Ik kijk liever vooruit, maar heel in het kort komt het hier op neer. Het was crisis, zo ongeveer vanaf 2008. Niet alleen wij, maar velen kwamen in de problemen. Adr. Heinen werd overgenomen door Selexyz en wat later door Polare. Zowel Selexyz (in 2012) als Polare (in 2014) gingen failliet – het einde van Adr. Heinen leek nabij. Ik was toen al geruime tijd winkelmanager. Bij mij groeide het idee om de zaak zelf voort te zetten, als zelfstandige boekhandel. Om dat te kunnen financieren had ik partners nodig, die ik uiteindelijk ook vond in Koekjesfabriek Verkade, in Frank Tiebosch en ook in Ton Meulman, mijn voorganger (Meulman nam in 2004 afscheid, red.). Op 29 maart 2014 konden we de heropening vieren. Om in boektermen te spreken: op die dag werd een ‘horrorverhaal’ van een ‘thriller’ tot een ‘literair debuut’.”

Een wijntje drinken bij de kapper, een T-shirt kopen bij de VVV of een fiets bij de ANWB. Allemaal heel normaal. Maar veel ondernemers gruwen van deze trend. En jullie?
“Je ziet dat verschijnsel overal. Onze core business blijft boeken, natuurlijk. Maar we willen dat een bezoek aan Adr. Heinen ook een beleving is. We hebben dus gewoon een koffie corner, waar koekjesfabriek Verkade ons trouwens een bijdrage voor verstrekt. Ik snap best dat de horeca ‘mort’, want koffie hoort eigenlijk thuis in de horecabedrijven. Maar kijk eens om je heen. Hier op de hoek hebben we Piet Zoomers – daar verkopen ze boeken en dat doen meer horecabedrijven. Een fietswinkel verkoopt fietsboeken. Ik doe daar niet moeilijk over, de tijden veranderen. Wij verkopen natuurlijk kranten en tijdschriften en zijn vanaf augustus 2016 strips gaan aanbieden, met veel succes overigens. OK, strips, dat zijn nog boeken. Maar toen hier in de stad platenzaak Pieter van Os ging sluiten zijn wij vinyl gaan verkopen en ook CD’s. Klassiek, maar even goed Bob Dylan en Leonard Cohen. Loopt als een trein, heel mooi is de combinatie boek-cd. Voorbeeld? Onlangs verscheen de auto-biografie van Bruce Springsteen. Als iemand dat boek hier koopt, dan wijzen wij op de Bruce Springsteen cd’s die wij op voorraad hebben. Het komt niet zelden voor dat de klant dan zowel het boek als de cd koopt. Prachtig, toch?”

“De affiniteit met boeken is veel groter dan men enkele jaren geleden dacht.”

Toch is het duidelijk dat onder invloed van bijvoorbeeld Spotify de verkoop van cd’s ernstig terugloopt. Hoe zit dat met boeken? Je kunt boeken toch ook als E-reader kopen?
André Stikkers is hier heel stellig. “O, wij verkopen ook E-readers hoor. Maar de verkoopcijfers staan in geen verhouding tot die cijfers voor ‘gewone’ boeken. Voor ons maakt de E-reader misschien vijf procent uit van onze omzet. Wij weten dat de affiniteit met boeken veel groter is dan men enkele jaren geleden dacht. Mensen willen iets ‘in de hand’ hebben, ze willen fysiek bladeren. De interface van het boek is nog lang niet geëvenaard door de E-reader. Mensen willen de drie dimensies van het gebonden boek. Een E-boek doe je ook niet zomaar kado, terwijl een gebonden boek tot de favoriete presentjes behoort. Weet je wat wij de laatste tijd zien? Steeds meer jongeren vinden de weg naar de boekhandel. Dan bedoel ik jongeren tussen de 15 en 19 jaar oud, die een beetje zweven tussen kinderboeken en volwassenenliteratuur. We hebben daar zelfs een speciale wand voor ingericht: ‘Young Adults’. Verder is het success van sportboeken opmerkelijk, neem bijvoorbeeld ‘Gijp’ en dat boek van Thomas Dekker”.

Personal favourites?
Als je een bedrijf als Adr. Heinen runt kan het eigenlijk niet anders of je bent zelf ook ‘belezen’. Ik ben benieuwd naar de persoonlijke voorkeuren van André.
“Ik heb geloof ik alles gelezen van Haruki Murakami, een Japanse schrijver. Verder houd ik van Goethe en de Tachtigers met bijvoorbeeld Frederik van Eeden. Nog wat namen? Nou, daar komen ze: Hubert Lampo, Paul Auster, Johan Daisne en Pirandello. En Zia Haider Rahman met het prachtige boek ‘In het licht van wat wij weten’.”

‘Wij weerspiegelen de smaak en de ziel van onze stad’

Adr. Heinen is een naam in Den Bosch, verbonden aan de stad, niet los te zien van de stad. Ik wil van de directeur weten of en zo ja op welke wijze we de band met de stad ‘s-Hertogenbosch terug kunnen vinden bij Adr. Heinen. André Stikkers is immers een geboren en getogen Bosschenaar. Zijn vader had een schilderswinkel op het Hinthamereinde. Tot mijn verbazing reageert hij bijna emotioneel.
“Eerst even zakelijk: we hebben hier ‘het Bossche Hoekje’. Daar vind je vrijwel alles wat er over Den Bosch in boekvorm is geschreven in de schappen, of het is snel te bestellen. Maar er is meer. In de winkel hangt een uitspraak van Kafka. Het was de lijfspreuk van Adr. Heinen, die spreuk siert ook de gevel van onze winkel. Die spreuk luidt: ‘Een boek: een bijl voor de bevroren zee in ons’. Met andere woorden: het boek opent onze ziel. Een boekhandel weerspiegelt de stad – dat wat de stad ís en wíl, dat vind je terug bij Adr. Heinen. Wij weerspiegelen de smaak en de ziel van onze stad. Als je hier binnen komt zie je dus wat en hoe de Bosschenaar is en wat hij wil. Die spirit koesteren wij, die zit geworteld in allen die hier werken (11 – 12 mensen, red.)”.

‘Een boek:
een bijl voor de bevroren zee in ons’.

0 Reacties uitgeschakeld voor ‘Wij weerspiegelen de smaak en ziel van onze stad’ 1760 27 januari, 2017 Interviews, Nieuws januari 27, 2017

Facebook Comments

Digitaal bladeren